TT Assen 29 juni 1974


TT Assen 29 juni 1974

20-08-2023

Vandaag ga ik voor de tweede keer naar de TT en ik heb hier natuurlijk al maanden naar uitgekeken. Ondanks dat er in die tijd maar weinig info vergaard kon worden over motorsport wist ik al redelijk goed wie wie was in de wegracerij. In het voorjaar van 1974 had ik een stuk over Boet van Dulmen gelezen wat in een weekblad stond. (ik meen Libelle) Boet was toen een aankomend talent en ik las alles van a tot z. Tijdens de tweede race van deze dag, de 350cc klasse, zaten we op de S-bocht tribune op de onderste rij en ik kwam in gesprek met de man die naast mij op de tribune zat. Hij was duidelijk een kenner en hij merkte waarschijnlijk ook wel dat ik een echt liefhebber was want we raakten niet uitgepraat. Samen volgden we de koplopers Giacomo Agostini, Dieter Brown en Patrick Pons. Voor deze heren had ik geen programmaboekje nodig want deze herkende ik wel. Pakweg halfweg de wedstrijd vroeg de man naast mij of ik al gezien had dat Boet van Dulmen op de 12e plek reed. Nee dat was mij nog niet opgevallen en samen volgden we de rijders. Toen Boet even later langs kwam lag hij inderdaad op de 12e plaats en ik herkende meteen zijn motor met het opschrift “D. Laponder”. Ik was nu toch wel een beetje verbaasd want ik kon mij niet voorstellen dat een beginnend coureur tot dit in staat zou zijn. Hier op 29 juni 1974 zag ik voor de eerste keer Boet van Dulmen rijden en hier werd mij ook duidelijk dat dit toch best eens een groot coureur kon worden. Of het door deze dag kwam dat weet ik niet maar mijn bewondering voor Boet bleef stijgen in de loop der jaren. Ik volgde hem al die jaren en wat mij het meest aan hem opviel was zijn enorme vechtlust en doorzettingsvermogen. Vanaf 1978 zwierf hij samen met Gerrit Veldscholten de hele wereld over. Samen beleefden ze grote successen, maar ook dieptepunten. Maar wat er ook gebeurde, ze bleven elkaar trouw en vertrouwden blindelings op elkaar. Het absolute topjaar van Boet was 1979, het jaar begon moeizaam met veel gebroken drijfstangen en een lege portemonaie. Maar tijdens de TT van Assen kwam de ommekeer, Peter Vos van Vos Oss schonk 10.000 guldens en ook een Mazda dealer deed een flinke duit in het zakje. Met een goed gevulde portemonaie en betere drijfstangen werd de Suzuki op en top gerepareerd door Gerrit en zo reed Boet meerdere rondes op de derde plaats tijdens de TT van 1979. Deze race kwam Boet uiteindelijk als 4e over de streep en dat was werkelijk het allermooiste moment waar ik getuige van mocht zijn tijdens zijn carrière. Later dit jaar won Boet de GP van Finland en ook de F-750 race in Assen, wat eigenlijk ook een GP was. 1979 was het absolute topjaar van Boet en hij verdiende in dat jaar zeker fabrieksmateriaal. Helaas heeft Boet nooit dat geluk mogen beleven maar ik ben er van overtuigd dat Boet met beter materiaal nog veel verder had kunnen komen. Boet is eind 1986 gestopt als coureur en ik prijs mij gelukkig dat ik deze periode als fan van Boet heb mogen meemaken.

 

Ben Looijen

www.bazzer.nl



«   »