Peter Vos

18-12-2022

 

Ondanks lichte vorst zijn de wegen schoon en zo arriveren wij mooi op tijd bij het van der Valk hotel in Arnhem waar wij een afspraak hebben met Peter Vos. Peter Vos was in 1979 de redder in nood voor Boet van Dulmen, want Boet zijn kas was meer dan leeg. Peter doneerde maar liefst 10.000 gulden aan het team van Boet van Dulmen. Nu, ruim 43 jaar later, blikken we samen met Peter en zijn vrouw terug op het ontstaan van Vos Oss en hoe sponsoring naamsbekendheid bracht.

Peter was al van kinds af aan gek op motoren. Toen hij als twaalf jarig jochie, in 1961met pa mee mocht naar de TT, was het hek van de dam. Peter zijn leven moest gevuld worden met motoren. Diverse races en crosswedstrijden werden bezocht want die waren er genoeg in het zuiden van het land waar in die dagen de NMB hoogtij vierde. Het was dan ook niet verwonderlijk dat Peter later bij de NMB ging crossen. Dit moest ik wel allemaal zelf betalen zegt Peter, want ondanks dat mijn vader een goed lopende zaak had ging hij mij niet sponsoren. Waarschijnlijk heeft Peter een behoorlijk stukje commerciële vaardigheden van zijn vader geërfd. Hij startte al op 21 jarige leeftijd zijn eigen motorzaak. Motorservice Peter Vos werd opgericht maar die naam werd al snel veranderd in “Vos Oss”. Dat bekte beter en de kortere naam paste ook beter op de stuurkuipjes van de motoren. Peter werd dealer van diverse motormerken. Het was in die dagen nog niet echt een vetpot want motorrijden stond niet echt hoog aangeschreven bij de gemiddelde Nederlander. Gelukkig werd er in Oss elk jaar een 24 uurs race verreden en zo kreeg Peter van Honda Nederland een verzoek om een raceteam op te zetten met Honda motoren. Laverda was altijd erg sterk in deze races en dat zinde Honda niet, en zo werd er door Peter in 1972 een raceteam met Honda motoren opgezet. Honda leverde twee CB 750 motoren voor deze race en die werden in onze werkplaats voorzien van grotere tanks, stuurkuipjes en snelle onderdelen. Tonnie van Schijndel en Harrie van der Kruijs moesten deze motoren gaan bemannen. Dat de opzet en voorbereiding van dit “Vos Oss” team goed was bleek wel toen deze race werd gewonnen. Dit zorgde voor meer naamsbekendheid voor Vos Oss en de verkoop van de Honda CB 750 steeg aanzienlijk na onze overwinning. Ron Govaars was in die tijd journalist bij de Telegraaf en helemaal gek van motorsport. Hij vond het geweldig dat ik als snotneus zo’n team had opgezet en dat wij die race ook nog wisten te winnen. Zijn schrijven in de Telegraaf leverde veel klanten op uit heel het land. Iedere motorrijder wilde zijn motor na die race bij ons af laten stellen want wij beschikten toen al over complete werkplaats uitrusting zoals vacuümmeters, stroboscoop en andere apparatuur. Peter zag hier hoe zijn investering in het raceteam voor een sterk groeiende omzet zorgde. Ook het aanzien van motorrijden steeg sterk in de jaren 70 en zo zat alles in een positieve ontwikkeling. In zijn spaarzame vrije tijd mocht Peter zelf ook graag motorrijden en races bezoeken. Zo ging Peter in 1979 naar de training van de Dutch TT kijken en daar op de tribune zittend ontmoette hij daar Willem Ramkema. Deze ontmoeting had grote gevolgen voor Vos Oss en in het bijzonder voor Boet van Dulmen. Lees hieronder het verhaal van Peter:

 

In 1979 was ik traditiegetrouw op donderdag met de motor naar Assen gegaan om de trainingen voor de TT bij te wonen. De zaterdag van de TT sloten we ook altijd de zaak om met een vast clubje naar Assen te gaan en meestal een plaatsje te zoeken bij het Meeuwenmeer. Ik zat ruim op tijd vóór de eerste training op de GT-tribune. Willem Ramkema, acquisiteur van het Weekblad "Motor" kwam naast mij zitten met de mededeling "nou heb ik iets voor jou waardoor je de naam Vos-Oss nog nadrukkelijker op de kaart kunt zetten". Wij hadden al aardig naam gemaakt door o.a. de 24-uurs race van Oss 2 x te winnen. En mensen kwamen al van heinde en verre naar ons om hun motor te laten afstellen. En wat is dat dan voor een voorstel Willem? Nou das simpel, want Boet van Dulmen zit zonder geld. Hij heeft dringend nieuwe carters nodig voor zijn RG500, maar die liggen op Schiphol en die worden zonder betaling niet vrijgegeven. Ja das leuk Willem, maar ik denk dat zoiets toch net ff te hoog boven mijn budget zit. Afijn na wat over en weer gepraat bleek Boet geholpen te zijn met een bedrag van 10.000 gulden. Voor mij in die tijd wel echt een serieus bedrag maar ik zag er de potentie van in. Ik kende Boet al uit de N.M.B. tijd en had enorme bewondering voor zijn prestaties. Ook al natuurlijk omdat aartsrivaal Hartog in de vorm van Riemersma een hele goede sponsor had. Willem troonde me mee naar het rennerskwartier en ik maakte met Boet en Jan Muis in no time de deal rond. Er werd meteen geregeld dat de motor van Vos-Oss reclame werd voorzien en 's avonds zou Boet op TV worden geïnterviewd. Ik had onder mijn leren overall een zwart T-shirt aan met het gele logo (motorrijdertje) met VOS-OSS daarop en Boet en ik ruilden de t-shirts uit en de hele deal werd beklonken. 's Avonds terug in Oss zaten we natuurlijk vol spanning voor de buis en het werd een mooie reportage met één kleine teleurstelling die wel een beetje bij Boet past maar hem als mens ook zo kenmerkend heeft gemaakt. Hij had namelijk tijdens die tv-uitzending wel dat Vos-Oss T-shirt aan, maar had er een jack overheen getrokken met rits open. Op TV was dus alleen één S en één O te lezen. Wat we wel erg jammer vonden. Maar dat is in alle opzichten later dubbel en dwars goed gekomen, want al de volgende dag kopte de Telegraaf "Peter Vos helpt Boet van Dulmen uit de nood". In diezelfde TT werd Boet 4e en reed verder een dijk van een seizoen, met als kers op de taart, de overwinning in Finland. Dit gevolgd door een groot feest in Ammerzoden waar ik ook bij was. Jammer was het dat na de TT de GP in Francorchamps niet doorging, omdat het asfalt niet ok was met als gevolg een rijdersstaking. Naar Zweden en Finland zijn we toen ook nog geweest, met het vliegtuig met de Wil Hartog expres. Reizen die door Hartog Sr. werden georganiseerd. Vos-Oss liet ook sjaals, jacks, posters, stickers en T-shirts met Boet opdruk maken die ook verkocht werden bij ons in de zaak en waarbij Boet ook aanwezig was. En populair als hij was werd die handel goed verkocht. Op de avond van zo'n fandag is Boet ook nog gezellig met ons team wezen eten en hij kwam nog wel eens even zomaar langs. Daarvan hebben we nog een foto van Boet op een Honda CBX die hij ook even ging uitproberen. Het hele jaar heeft hij zich perfect aan zijn afspraken gehouden en zelfs op de 750 de Vos-Oss stickers aangebracht. Later, toen Boet al gestopt was, kwam ik hem nog regelmatig tegen op de trainingsdagen van de TT en altijd bleef hij vriendelijk en gezellig en je kon merken aan alles dat hij de deal altijd heeft gewaardeerd.

 

M.vr.gr.

Peter Vos

 

Een toevallige ontmoeting met grote gevolgen, hoe kan het soms zo lopen. Wat mij in dit alles opvalt is dat Peter door zijn zakelijk instinkt en kennis gewoon heel snel kan en durft te beslissen. Het gesprek met Boet en Jan Muis was zakelijk gezien maar kort en zonder iets op papier te zetten werd er een deal gesloten. Dit alles wijst op zelfvertrouwen en aanvoelen met wie je wel of geen deal kunt sluiten.

 

Succesvol zijn is geen geluk, het is op kennis, ervaring en instinkt gebaseerd.

 

M.vr.gr. Ben Looijen.