21-05-2023

Suzuki RG 500 van Jack Middelburg 1981

 

Op 20 mei 2023, precies 50 jaar na het tragische ongeval met Jarno Saarinen en Renzo Pasolini, had ik het genoegen om samen met Albert Siegers en Harm Sans de Suzuki van Jack Middelburg te bewonderen. Op enkele kleine dingetjes na is dit de originele fiets van 1981 waarmee Jack de GP van Silverstone heeft gewonnen. Wanneer mijn vrouw en ik rond half elf op de afgesproken plek arriveren staat de roldeur van het pand al open. Binnen staan meerdere motoren onder keurige hoezen maar onze aandacht gaat uit naar naar die ene fiets, de 81er Suzuki van Jack Middelburg. Wanneer de eigenaar de hoes van de fiets afhaalt ben ik verbaasd hoe netjes de fiets nog is, alles keurig in de lak en tot in details verzorgd. De restauratie is duidelijk met veel liefde uitgevoerd en ik ben even helemaal stil. Het is bijna niet te geloven dat ik hier na 42 jaar bij de echte fiets van Jack Middelburg sta. Wanneer even later ook Albert Siegers en Harm Sans gearriveerd zijn krijgen we koffie aangeboden en zo staan we met een bakkie koffie in de hand gezamenlijk naar de fiets te staren. We hebben toestemming om de fiets gedeeltelijk te demonteren en zo beginnen Albert en Harm met de demontage van de kuip en tank. Het prachtige square four motorblok wordt nu duidelijk zichtbaar en ik maak mijn eerste foto’s. Vervolgens wordt er een cylinderkop gedemonteerd en Albert laat mij de uit twee delen bestaande cylinderkop zien. De verbrandingskamer en de watermantel zijn twee aparte delen die nauwkeurig in elkaar passen en zonder gereedschap van elkaar gescheiden kunnen worden Ik fotografeer het geheel en ondertussen demonteert Harm de cylinder. Wanneer ik weer terug ben bij de fiets dan laat Harm mij de cylinder zien en ik ben verbaasd want het is gewoon een standaard Suzuki cylinder met gietijzeren bus. Geen nicasil of andere dure metalen maar simpel gietijzer. Uiteraard zijn de poorten wel bewerkt want deze Suzuki leverde aanzienlijk meer vermogen dan met standaard cylinders. Albert en Harm zijn nog steeds niet heel erg spraakzaam en volgens mij zijn ze zelf ook een beetje onder de indruk om dit 42 jaar later weer terug te zien. Ook de zuiger is vrijwel standaard en het is daarom des te verbazender dat deze fiets zo loeihard in het rond ging. In een vorig gesprek met Albert vertelde Albert mij het volgende: De uitlaatpoorten zijn met 2 krukasgraden verhoogd en 2 mm breder gemaakt. En de uitlaatspijl is 2 mm smaller gemaakt. Het voorste spoelkanaak B-C is met elkaar verbonden. Verder heb ik cylinderkoppen gemaakt met verwisselbare verbrandingskamers. De sques werd van 1,1 mm naar 0,7 mm gebracht. Ook de compressie werd verlaagd omdat er volledig met afgas (vliegtuig benzine) werd gereden. Dit was veel beter dan de standaard benzine die toen te koop was. De inlaatschijf werd aan de openingszijde en de sluitzijde aangepast. Maar de juiste waardes weet ik niet meer.. De uitlaten zijn ook aangepast, ze zijn 5mm korter gemaakt en het dikke gedeelte werd in diameter 5mm vergroot. De tailpijp groeide van 18 naar 18,5 mm. De krukaswangen werden aan de binnenkant 0.8 mm afgeslepen en de balansgaten werden iets vergroot en opgevuld. De ontsteking was linair. Hier was in die tijd verder niets aan te doen met vervroegen of verlaten. De motor is met 1 cylinder op de testbank getest en leverde daarmee 40 pk. Standaard was dat 32 pk. Ik denk dat de motor compleet 160 a 165 pk leverde. Al deze kleine veranderingen waren voldoende om Kenny Roberts en Randy Mamola op Silverstone te verslaan. Rustig verder pratend beginnen Albert en Harm weer met het monteren van de zojuist gedemonteerde onderdelen want we willen alles netjes en in de oude staat weer achterlaten. Beide monteurs praten nu wat meer dan een uurtje geleden en zo hoor ik van Harm dat de ketting elke race vervangen werd want er was ketting genoeg. Jack werd namelijk gesponsord door Tsubaki en die leverde gratis ketting op rol, dus waarom zou je risiko nemen. Verder staat de fiets voor en achter op mooie goudkleurige Campagnolo velgen met een diameter van 18 inch achter en 17 inch voor. De motor wordt gevoed door 4 Mikuni’s met een diameter van eerst 34mm en later in het seizoen werd dat 36mm. De brandstof die in de ruim 20 literstank ging was avgas, deze benzine gaf minder detonatie problemen. De remmen waren tot Silverstone standaard en die werden duidelijk te warm, Vanaf Silverstone kreeg Jack grotere remtangen van Suzuki en die voldeden duidelijk beter dan de originele remtangen. Wanneer alles weer gemonteerd is wordt er onder het genot van een vers bakje koffie nog wat nagepraat en rond 14.30 uur vertrekken wij weer naar huis. Onderweg geniet ik nog na want ik ben trots dat ik deze machine samen met deze mensen van dichtbij heb mogen aanschouwen.

 

 

M.vr.gr. Ben Looijen

 

www.bazzer.nl



Een reactie op dit artikel wordt zeer gewaardeerd.

Het e-mail adres is alleen door de sitebeheerder te lezen.

Reactie plaatsen

Reacties

Roelof Robbertsen
6 maanden geleden

Wat een mooi verhaal en wat een mooie foto’s, ben weer een boel wijzer want wist een boel dingen niet.

Groet,
Roelof

Ben Looijen
6 maanden geleden

Hartelijk dank voor deze reactie

Jeff de Lange
10 maanden geleden

Duidelijk technisch verhaal👍, dingen die ik nog niet wist. In mijn geheugen heeft deze machine 24 mei 1981 met Jack op het "Drieban" circuit te Venhuizen N-H.
Het start nummer was toen nr 9.
Groet voormalig bestuur.

Ben Looijen
10 maanden geleden

Hartelijk dank voor deze reactie

Peter Bouwsema
10 maanden geleden

Leuk stukje,

Albert Siegers heb ik begin jaren 70 met enige regelmaat bij Jan Keessen gezien, als ik mij dat goed herinner.
Wat ik zeker weet is dat ik Jack op Silverstone Kenny Roberts in Woodcote voorbij zag gaan en won.
Wat een feest was dat.

Ben Looijen
10 maanden geleden

Hartelijk dank voor deze reactie

Frank Kleijn
10 maanden geleden

Wat een leuk verhaal om de details achter de motor te lezen van de personen die er zo vertrouwd mee waren. We even terug mijmeren naar deze mooie periode.

Ben Looijen
10 maanden geleden

Hartelijk dank voor deze reactie.

Peter van der Zon
10 maanden geleden

Fantastische motor van een fenomenale rijder.
Mooi interview Ben. Deze fiets heeft al bij onze KJMV-clubdag in de Rijp gestaan. Als je tijd en zin hebt, kom je dan naar onze clubdag dit jaar. 19 november zal de zaak van hotel de Rijper Eilanden volstaan met alleen Yamaha klassiekers. Ook de Yamaha waar Jack op gereden heeft.

Ben Looijen
10 maanden geleden

Hartelijk dank voor deze reactie

Peter Overkamp
10 maanden geleden

Mooi stuk mannen. Ik was erbij in 1981 en die motor liep als een raket.

Ben Looijen
10 maanden geleden

Hartelijk dank voor deze reactie

Lilian en John
10 maanden geleden

Wat een mooi stuk en zoals gewend van jou prachtige foto's! Het was een leuke dag

Ben Looijen
10 maanden geleden

Het was idd een leuke dag. Hartelijk dank voor deze reactie

Hans Rozenbroek
10 maanden geleden

Wat een onwijs gaaf artikel heren! Als jonge jongen heb ik altijd genoten van Jack en zover als mogelijk alles geprobeerd te volgen. Het was een prachtig mens en een icoon in de motorsport! Bedankt voor dit mooie verhaal en de prachtige foto’s…

Ben Looijen
10 maanden geleden

Hartelijk dank voor deze reactie

Gery Slot
10 maanden geleden

2 fantastische techneuten en Jack, die ervoor zorgden dat de fabrieksjongens zenuwachtig werden.

Ben Looijen
10 maanden geleden

Hartelijk dank voor deze reactie

Han Rutten
10 maanden geleden

Wat een geweldig verhaal mooie bike van Jack ever.

Ben Looijen
10 maanden geleden

Hartelijk dank voor deze reactie