Interview Wilco Zeelenberg                                                                       

                                                                                                                                                                                                                                                            Januari 2022

                                                                                                                                                                                                                                                             

1. Wilco, hoe jong was je toen je voor het eerst op een motor zat en wat voor motor was dat?
Ik was 4 jaar oud, het was een zelf gemaakte crosser door mijn vader met een JLO blok erin

2. Je vader was dus je grote stimulator, heeft hij zelf ook aan motorsport gedaan.
Mijn vader was inderdaad in de motorsport geïnteresseerd, hij heeft 2 maal op zandvoort gereden met een endurance race op een BMW

3. Voor je ging racen heb je dus aan grasbaan en cross gedaan, had je hier voordeel van toen je ging racen?
Jazeker heel veel voordeel, je weet hoe je een motor moet besturen en controleren ook als de ondergrond anders is, ook weet je meer te vertellen en te voelen als je al van jong af aan op een motor zit.

4. Jan Huberts heeft jouw overgehaald om te gaan racen, hoe kwam dat zo tot stand en in welke klasse ging je racen?
Jan Huberts hoefde mij niet echt over te halen, ik was nog erg jong toen ik zij als ik 16 ben ga ik wegracen. Jan wist dit en maakte het toen wel mogelijk om de stap te maken.

5. Daarna heb je jaren voor Jan Huberts gereden en niet op het minste materiaal. Hoe kreeg Jan dat toch iedere keer voor elkaar om sponsors te vinden en fabrieksmateriaal los te peuteren?
Jan was enorm gepassioneerd door de sport en met zijn ambitie en zaken kennis wist hij mijn resultaten om te zetten in snel spul.

6. Je hebt in de top van het WK 250cc gereden. Welke rijders in die tijd bewonderde je het meest?
Ik was altijd een fan van Kevin Schwantz.

7. Nurburgring 1990, je eerste en laatste GP overwinning in de 250cc. Hoe beleef je zoiets als rijder?
Dat is moeilijk te beschrijven, je probeert je hele carriere jezelf zo professioneel mogelijk te ontwikkelen en als je dan een overwinning pakt is dat een super grote voldoening van alle momenten dat je aan jezelf hebt gewerkt. Het mooiste is om te zien dat de mensen om je heen er ook enorm veel voldoening uit zo,n overwinning halen.

8. In 1992 reed je op een fabrieks Suzuki toch behaalde je niet de resultaten die menigeen verwachtte. Was de Suzuki niet snel genoeg of waar lag het probleem?
De Suzuki zat in een ontwikkelings fase, het was pas het 2e seizoen dat deze motor in de 250cc klasse meereed. Voor mij was het een enorme eer, maar wist tegelijk ook dat het een enorme uitdaging was om dezelfde resultaten te boeken als op de Honda NSR.

9. Wat was de hoogste klassering in de eindstand van het wk 250cc en hoe kijk je daar op terug?
Ik werd 5e in 1990 en 4e in 1991. Beide seizoenen hadden iets speciaal, vooral het eerste jaar op de NSR was spectaculair, maar in 1991 tijdens de TT om de gehele wedstrijd om de overwinning te vechten was ook geweldig.

10. Later heb je nog een aantal jaren in een Superbike klasse gereden, was dat een groot verschil met de GP’s?
Ik reed 2 jaar in de Thunderbike klasse, en daarna nog een aantal jaren WSS600. Beide klassen waren op 4T motoren en competitief en ook zeer aantrekkelijk om mee te racen. De mindere aandacht van de media is denk ik het grootste verschil.

11. Wat is het absolute hoogtepunt voor jouw wat je hebt beleefd tijdens al die jaren dat je coureur was en waarom?
Mijn overwinning op de Nurburgring tijdens de 250cc race maar ook zeker de 3 podium plaatsen tijdens de TT in 1990, 1991 en 1994. Om voor een groot publiek jouw sport te mogen bedrijven en tevens te presteren is iets wat heel erg speciaal is.

12. Het meest gekke hilarische wat je hebt meegemaakt als coureur?
Ik ben wel eens te laat geweest voor een training omdat ik lag te vozen in het maisveld.

13. Het absolute dieptepunt voor jouw in de racerij?
Afgelopen jaar toen Petronas besloot om het contract niet te verlengen.

14. Nederlandse talenten in de hedendaagse GP racerij willen maar moeilijk tot succes komen, waar ligt dat aan volgens jouw?
We hebben een klein vijvertje om uit te vissen, en maar 1 circuit om het te leren en ook maar maximaal 30 dagen per jaar temperaturen die je nodig heb om beter te worden…..

15. Zie jij op dit moment jong Nederlands talent wat in staat is om in de Moto3, de Moto2 of misschien wel de MotoGP terecht te komen?
Ja er staan weer wat nieuwe namen op het lijstje waarvan ik denk die zouden ver kunnen komen!

16. Vroeger hadden we zes race klasses in de GP’s, nu nog drie. Wat vind jij beter, vroeger of nu en waarom?
De tijd van de 2takten waren zeer leerzaam maar krijgen we niet meer terug, we zullen het met de huidige situatie moeten doen, ik vind dat 3 klasses te weinig zijn tijdens een GP. 2 MotoGp races op 1 dag en Maximaal 16 races tijdens een seizoen zou voor de crew beter zijn.

17. Wie wordt volgens Wilco Zeelenberg in 2022 Wereldkampioen in de MotoGP en waarom.
Pecco Bagnaia. De Ducati heeft stappen gemaakt en Pecco is er nu ook klaar voor.

18. Casey Stoner had nogal kritiek op al het asfalt wat tegenwoordig naast de baan ligt en ook op het gedoe met tracklimits. Hoe kijkt Wilco Zeelenberg daar tegen aan?
Het tracklimits dilemma ben ik met hem eens, dat gaat nergens over. Voor het asfalt is het case bij case om te bepalen wat beter werkt, voor de meeste plekken heb ik geen enkel probleem met asfalt naast de baan, maar de race directie moet wel goed beoordelen en vooraf vaststellen wat de regels en gevolgen zijn na overschrijding van de limits.

19. Toen je bij Petronas begon koos je voor Fabio Quatararo als 1 van de rijders, had jij toen al door dat hij zoveel talent had?
Jazeker!

20. Petronas is geheel van de baan als sponsor en alle teams zijn opgeheven. Razlan Razali gaat een nieuw team beginnen met jouw als team manager. Heb je geheel de vrije hand welke rijders je kiest of heeft Yamaha hier ook een vinger in de pap?
In principe hebben we de vrije hand, maar er is altijd samenspraak met Yamaha en de sponsoren natuurlijk!

21. Als Wilco zitting zou hebben in Dorna wat zou je dan het liefst veranderen en waarom?
Wat ik al eerder heb gemeld, 2 MotoGP Races in een weekend en Maximaal 16 races per jaar. Dit jaar staan er 21 races op de kalender dat is logistiek een ramp, en ook kun je dan maar beter vrijgezel zijn want van een gezinsleven is dan eigenlijk geen sprake meer.

22. Tot slot: heeft Wilco nog een wens in de motorsport of heb je bereikt wat je wilde bereiken?
Ik hoop dat we wederom een geweldige spectaculaire strijd kunnen gaan beleven met meerdere winnaars in alle klasses en dat Ziggo het net zo profesioneel oppakt als zij hebben gedaan in de F1.

 

Wilco mag ik jouw hartelijk bedanken voor dit interview

 

 

M.vr.gr. Ben Looijen

www.bazzer.nl

 

Copyright Ben Haarhuis fotografie