Interview Marcel Ankone

September 2006

                                                                                                                                                                                                                                                    

1 Hallo Marcel, hoe gaat het en wat doe je tegenwoordig in het dagelijks leven?

Met mij gaat het goed. Ben al sinds 1978 werkzaam bij de B.V. Nimag , de Suzuki importeur in Nederland. Eerst in de motoren en sinds de Suzuki auto in opmars kwam vanaf 1984 ben ik als aftersales adviseur in de buitendienst werkzaam. Ben nu bijna 59 en denk deze job nog 2 jaar te doen.

2 Hoe ben je ooit met de motorsport in aanraking gekomen en wanneer ben je begonnen met de racerij?

Was een fan van de racerij en ging te hard met de motor in het verkeer , zodat ik met behulp van mijn broer Tony in 1970 begon bij de nationalen met een omgebouwde Kawasaki 350cc. Vanaf 1972 serieus begonnen in de Grand Prix in de 250 en 350 cc klasse met de Yamsels waarbij ik vanaf die tijd het gehele seizoen alleen maar met de motorracerij bezig was.

3 Hoe vaak en in welke klasse ben je Nederlandskampioen geweest?

In 1972 ned. Kamp. in 350 cc en in 1974 NK in 750 cc. Daar ik veel in buitenland reed heb ik in 1973 e.v. nogal wat ned. Kampioenschapswedstrijden gemist.

4 In welke klasse reed je het liefst, en waarom?

Zoals jullie weten reden we in die tijd meerdere klassen. Minstens 2 , maar ook jaren met 3 verschillende klassen. Ik heb wedstrijden gereden in alle klassen. Vanaf 50cc t/m 750cc. Uiteindelijk was het toch de 500 cc klasse , zoals die zich ontwikkelde vanaf 1976, die me het meest aansprak.. Ook de formule 750 cc welke ik vanaf 1974 reed. Mogelijk dat dit kwam door het grote vermogen en snelheid dat me dat het meest boeide.

5 Hoe vaak heb je in Daytona gereden en hoe beleefde je dat want Daytona  was toen toch het Mekka van de motorsport.

3 maal. 1975 , ’76 en ’77. Het was toen mede door alle publicaties van Ron Govaerts en Moto 73 erg populair geworden en in die tijd gingen er vliegtuigen vol fans uit Nederland heen. Ik heb er goede herinneringen aan en denk dat mede door alle aandacht hiervoor de motorsport in die dagen erg populair werd.

6 Gerrit Veldscholten was een tijd lang jou monteur, wat voor persoon was Gerrit en hoe was jullie contact onderling?

Gerrit is sinds 1973 mijn vaste monteur en vriend geweest. Na mijn stoppen in 1977 is hij gaan werken bij Boet en daarna voor zijn team met rijders zoals v.d. Heijden. Daarna ook voor o.m. v.d. Goorberg. Hij is in die 25 jaar een van de meest ervaren motorracemonteurs geworden en we trekken nog veel met elkaar op. Doen wat met karten voor de fun en de laatste jaren nog een paar keer per jaar een classic parade met mijn oude TR 500 Suzuki uit 1974. Naast Gerrit heeft Gerrit Filart me ook altijd gesteund

7 Als ik zeg Francorchamps 1976 wat denk jij dan?

Natuurlijk aan mijn 3e plaats tijdens de GP in de 500cc.Dit was voor mijn GP’s het beste resultaat. Hoewel ik er wel meerdere goede resultaten in diverse klassen heb gereden bleek toch dat een circuit met snelle bochten me wel lagen.

8 De suzuki RG500 moet behoorlijk snel geweest zijn want je kon goed met  de suzuki’s van Sheene en Williams meekomen op dit ultra snelle circuit, wie had deze produktie motor zo snel gemaakt?

Onze RG 500 was een standaardfiets die door Gerrit werd geprepareerd. Op top liep zo’n fiets ook al 295 km/u in Francorchamps en Hockenheim. Met de komst van de Suzuki RG waren de verschillen in vermogen met de fabrieksfietsen niet al te groot en waren er zeker wel kansen om in de top mee te strijden. Met een beetje meer geluk had er ook voor mij wel een GP overwinning in gezeten. In 1976 2GP met goede kansen uitgevallen.

9 Met welke rijders trok je het meest op in de rennerskwartieren?

Dat waren er heel veel. Het GP gebeuren heette toen niet voor niets het continental circus, waarbij onderling tussen de rijders veel contact was op het rennerskwartier. In Nederland heb ik veel opgetrokken met Nico v.d. Zande en later met Boet.

10 Wat is je alle leukste herinnering uit jou raceperiode?

Dat zijn er zoveel ! De eerste GP die ik reed was in 1972 op de Nurburgring. Aangezien ik altijd vrij snel een circuit leerde kennen was ik op de 22 km lange ring in mijn element en stond bij mijn eerste optreden in de GP in de 350cc op de eerste startrij ! Toen ik omkeek en de laatsten op de lange startrij van ca 80 coureurs nauwelijks kon zien , kreeg ik het toch wel een beetje benauwd. Ook de laatste GP op de Sachsenring in 1972 is mij altijd bijgebleven vanwege de enorme hoeveelheid publiek wat daar bijeen kwam. Ik heb die jaren in de racerij in elk geval niet willen missen. Het was toen nog weinig gestructureerd en financieel zeker niet altijd onderbouwd maar we hebben samen veel plezier beleefd. Mogelijk dat we er qua resultaat daarom ook niet altijd alles hebben uitgehaald wat mogelijk was geweest , maar dat is alleen een constatering achteraf.

11 Had je ook wel eens contact met Jan de Vries? (anecdote Spanje)

Ja. In 1973 reden we in oktober de laatste GP in Spanje in Madrid. Was samen met mijn huidige vrouw Truus van plan om daarna 2 weekjes vakantie te vieren aan de kust i.p.v. een NKwedstrijd in Nederland te rijden. Jan de Vries had nog een internationale wedstrijd op het programma staan in Jerez en hij vroeg me of ik niet mee wilde gaan waarbij ik ook op de 50 cc van Veen Kreidler kon rijden. Dat wilde ik uiteraard wel meemaken. We hebben toen inderdaad nog een leuke week opgetrokken met Jan en zijn monteur Jaap Voskamp.Jan won toen van Angel Nieto en ik werd 4e in de 50cc en 1e in de 750 cc klasse met de 350cc Yamsel. We hadden daarop natuurlijk bij de sherryboeren wat te vieren.  Ik zie Jan de laatste jaren weer af en toe op een classic race.

12 Wat was de reden om te stoppen met de racerij en wanneer was dat ?

Ik ben gestopt in 1977 , nadat ik tijdens de training van de TT Assen op donderdag een flinke crash had beleefd, waarbij ik een blessure opliep. Ik was er dat jaar al een paar weken uitgeweest wegens een blessure na een vastloper op Hockenheim en het werd voor mij toen wel erg moeilijk om de eindjes voor het jaar erop aan elkaar te knopen.

13 Je rijd tegenwoordig in de classic’s, hoe beleef je dat?

Sinds de centennial in Assen heb ik mijn TR 500 Suzuki twin weer voldoende opgeknapt met hulp van Gerrit dat ik nu jaarlijks 2 of 3 keer weer op pad ga. Ik merk dat de mensen die komen er echt van genieten en dan is het ook voor mij de moeite waard. Ook dit jaar in Wolvega geweest en op 1 juli weer naar Francorchamps.

14 Je mag drie favoriete foto’s aan dit interview koppelen, welke worden dat en waarom?

Ik heb bijna geen digitale foto’s van mezelf uit die tijd en heb nog even een beperkt aanbod. Hierbij de foto van Francorchamps met Sheene , Williams en Newbold bij remmen voor La Source.  Dan een foto met de RG uit 1976 op de lange Nurburgring. Hoewel de snelste ronde moest ik vanwege de regen met een slick achter de podiumplaats laten schieten voor een 6e. Tenslotte nog een foto op de 350 cc Yamsel op de Salzburgring in 1973. Dit vanwege het feit dat ik toch diverse jaren met een Yamsel op pad was van Gerrit Filart.

15 Wat zou je tot slot aan het Nederlands motorpubliek willen vertellen?

Uiteraard wil ik de fans van vroeger groeten en bedanken voor hun enthousiasme. Ik ben nog steeds een grote fan van de motorrace en volg bijna alle GP’s op tv. Zou goed zijn voor de motorsport in ons land als er weer Nederlanders door kunnen stoten in de GP’s. Ik hoop zelf nog een paar jaar bij gelegenheid de oude Soes de sporen te kunnen geven en ook te genieten van het motorpubliek.

 

Marcel, bedankt voor dit interview

Ben Looijen   

 

Bazzer.nl