Jack Middelburg wint GP van Silverstone 1981                                                    

september 2020

                                                                                                                                                                                                                                                   

2 augustus 1981.
Pole: Greame Grosby
Snelste ronde: Randy Mamola
Winnaar: Jack Middelburg

 

Het is bijna veertig jaar geleden dat Jack Middelburg de 500cc race op Silverstone wist te winnen. Op een eenvoudige productieracer van Suzuki, maar vakkundig gerepareerd en sneller gemaakt door Albert Siegers wist Jack de snelle fabrieksracers van Kenny Roberts en Randy Mamola het nakijken te geven. Helaas is Jack al heel lang niet meer onder ons en kan ik hem dus geen vragen meer stellen. Maar gelukkig is Albert Siegers nog steeds in goede gezondheid en samen met hem kijken we terug op de race van Jack. De race waar alle liefhebbers van toen nog steeds met grote bewondering over napraten.

1. Albert, wat ging er door jouw heen toen jouw machine met Jack als rijder als eerste over de finish kwam in deze zo bijzondere race?

Eerst niet zo veel, voor mij had Jack gewonnen en niet ik. Pas later die middag toen iedereen uit het rennerskwartier ons kwam feliciteren begon het pas tot mij door te dringen wat voor een prestatie we geleverd hadden. Als ik er nu op terugkijk ben ik er nog steeds trots op, nu misschien nog wel meer als toen.

2. Jack reed deze race super scherp maar ook de Suzuki was razend snel. Wat had je allemaal gedaan om de Suzuki zo snel te krijgen?

De uitlaatpoorten zijn met 2 krukasgraden verhoogd en 2 mm breder gemaakt. En de uitlaatspijl is 2 mm smaller gemaakt. Het voorste spoelkanaak B-C is met elkaar verbonden. Verder heb ik cylinderkoppen gemaakt met verwisselbare verbrandingskamers. De sques werd van 1,1 mm naar 0,7 mm gebracht. Ook de compressie werd verlaagd omdat er volledig met afgas (vliegtuig benzine) werd gereden. Dit was veel beter dan de standaard benzine die toen te koop was. De inlaatschijf werd aan de openingszijde en de sluitzijde aangepast. Maar de juiste waardes weet ik niet meer.. De uitlaten zijn ook aangepast, ze zijn 5mm korter gemaakt en het dikke gedeelte werd in diameter 5mm vergroot. De tailpijp groeide van 18 naar 18,5 mm. De krukaswangen werden aan de binnenkant 0.8 mm afgeslepen en de balansgaten werden iets vergroot en opgevuld. De ontsteking was linair. Hier was in die tijd verder niets aan te doen met vervroegen of verlaten. De motor is met 1 cylinder op de testbank getest en leverde daarmee 40 pk. Standaard was dat 32 pk. Ik denk dat de motor compleet 160 a 165 pk leverde.

3. Hadden jullie voordat jullie naar Silverstone vertrokken enig idee dat er een overwinning in het verschiet lag?

Nee, totaal niet. Eigenlijk kon het ook helemaal niet en toch gebeurde het. De Suzuki liep erg goed dat weekend en Jack verkeerde in bloedvorm. Maar normaal gesproken is het onmogelijk om met een 20 kg zwaardere produktieracer een fabrieksfiets te verslaan. Eigenlijk onbegrijpelijk waar Jack die snelheid vandaan wist te toveren.

4. Na de trainingen stond Jack als derde op de grid. Leverde dit extra aandacht van de media op?

Als derde uit de trainingen komen was natuurlijk al hartstikke goed en dat leverde inderdaad meer belangstelling op van de media dan bij andere races. Bij mij kwam na de trainingen langzaam maar zeker het vermoeden dat Jack wel eens voor een verrassing kon gaan zorgen.

5. Jack kwam als zevende uit de eerste ronde. Op welk moment van de race werd het voor jouw duidelijk dat Jack wel eens kon gaan winnen?

Vooraf was ik tevreden geweest met een derde plek, het podium dus. Maar naar mate de race vorderde werd duidelijk dat Jack de andere rijders goed kon volgen. En toen Jack met nog drie ronden te gaan nog steeds aan het achterwiel van Roberts zat wist ik dat alles mogelijk was.

6. In het begin van de race gingen Crosby, Sheene en Lucchinelli onderuit. Denk jij dat de race anders was verlopen als dit niet gebeurd was?

Nee, absoluut niet. Kenny Roberts was in die dagen 1 van de betere rijders van het veld en die werd rechtstreeks verslagen. Ook de gevallen rijders zouden rechtstreeks verslagen zijn door Jack die deze dag echt in een bloedvorm verkeerde.

7. Een coureur die zijn race rijdt is koelbloedig en voelt op dat moment precies aan wat de mogelijkheden zijn. Maar hoe was dat voor jouw om dit vanuit de pits te volgen. Was de spanning niet mega groot voor jouw en andere teamleden?

Nee, ik schijn mij daar voor af te sluiten en blijf rustig. Albert zijn vrouw vult dan aan: Albert blijft uiterlijk heel erg rustig maar Albert begint wel hevig met zijn mond te trekken. Albert glimlacht en zegt dan: Dat klopt.

8. Hoe reageerde Jack op deze overwinning toen jullie na de race en huldiging weer samen waren in het rennerskwartier?

Jack was erg uitbundig en zo blij als een kind. Jack besefte ook heel goed dat hij het niet alleen gedaan had en bedankte net als anders alle teamleden voor het neerzetten van deze fiets.

9. Hoe reageerden de mensen van Suzuki op deze overwinning ?

Heel enthousiast. Mitsu Okomoto was al vaak in onze tent te vinden want we konden erg goed met elkaar opschieten. Na de overwinning op Silverstone steeg zijn bewondering voor mij en hij vroeg hoe ik de Suzuki zo snel gekregen had en of hij de cylinders mocht zien. Ik had hier geen problemen mee en zo zat Okomoto even later onze cylinders te bestuderen.

10. Heeft deze overwinning jullie voordeel opgeleverd voor de toekomst?

Ja, na Jack’s overwinning gingen deuren open die anders gesloten waren. Van Michelin konden we ineens de 16 inch voorbanden krijgen die ik graag eens wilde proberen. En van Suzuki kregen we voor aanvang van de trainingen al speciale onderdelen zoals remtangen want met de standaard remtangen waren toch wel wat problemen. Verder leverde deze overwinning fabrieksmateriaal van Suzuki voor 1982 op.

11. En heeft deze overwinning Albert Siegers nog voordelen of aanbiedingen opgeleverd, want jij was wel degene die Jack van een snelle en betrouwbare Suzuki voorzien had?

Ja, na de overwinning op Silverstone heb ik een aanbieding gehad van Heron Suzuki uit Engeland om voor hun te komen werken. En ook van een Braziliaanse jongen kreeg ik de vraag of ik voor hem wilde komen sleutelen. Hij bood mij een contract aan waarin ik zelf mijn salaris in mocht vullen. Maar ik heb deze aanbiedingen afgeslagen want ik was dit avontuur met Jack begonnen en dat wilde ik graag samen met Jack afmaken.

12. Als ik mij niet vergis dan was deze overwinning op Silverstone de laatste overwinning van een prive rijder in de 500cc GP geschiedenis. Jouw fiets heeft samen met Jack geschiedenis geschreven, Hoe kijkt Albert hier na bijna veertig jaar op terug?

Ik kan alleen maar zeggen dat ik hier met trots op terug kijk. Een brede glimlach en een paar glunderende ogen bevestigen Albert zijn woorden.

 

Albert, bedankt voor dit interview.
Motorsport minnend Nederland is trots op jouw.

Ben Looijen

 

Bazzer.nl


Het e-mail adres is alleen door de webmaster te zien.

Reactie plaatsen

Reacties

hans crama
5 maanden geleden

persoonlijk ken ik Albert niet zo heel goed.
maar ik herken wel de bescheiden man en kundig monteur zoals hij is.
ook nog een goeie coureur.