Interview Klaas Hernamdt                                                                                           2020


1. Klaas, van wanneer tot wanneer heb je geraced en in welke klasses was dat?
Ik heb geraces van 1976 tot 1981 in de klasse 250 en 350 cc.

2. Wat trok jouw zo aan in de racerij?
We reden in het weekend met een vriendengroepje en reden dan regelmatig op het toen nog niet afgesloten T T circuit. Dat trok me wel aan maar het was moeilijk voor mij te bekostigen om te gaan racen. Werd toen gespot door dhr. De Zwart van jister racing uit DRACHTEN die mij vroeg of ik voor zijn team wilde rijden en zo is het balletje gaan rollen.

3. Was het racen goed te combineren met je dagelijks werk?
Was bij de Nederlandse wedstrijden wel te doen ,voor de buitenlandse wedstrijden nam ik veel vrije dagen op van mijn werk. In de WILDDAM tijd was ik professioneel coureur.

4. Wat zijn je best behaalde prestaties?
2 keer kampioen 250 cc van Nederland, 2e in de 350 cc achter JACK MIDDELBURG. In de GP diverse uitslagen bij de eerste 15 toen kregen de eerste 10 punten voor het wk, mijn beste resultaat in de GP's was de 8e plaats 250 cc bij de gp van BRNO. Wat ik wel leuk vond dat ik als privé coureur de 4e plaats tijdens de training in BRNO haalde en naast 3 fabrieks kawasaki's op de eerste startrij stond, het was natuurlijk ook leuk dat ik div. keren als beste NEDERLANDER bij de TT op het podium stond naast de winnaars.

5. Was je alleen coureur of sleutelde je ook?
Naast het rijden sleutelde ik regelmatig mee.

6. Wat was de fijnste fiets waar je op gereden hebt en waarom vond je die het fijnste?
Dat waren er 2, een Bakker Yamaha 250 en de Wilddam Spondon rotax 250, dat waren erg fijn sturende motoren.

7. Wat was je lievelingscircuit?
ASSEN natuurlijk, maar ik mocht ook graag op JARAMA rijden en div. ENGELSE circuits, veel geleerd daar, En Brno natuurlijk gezien mijn beste prestatie daar.

8. Wie was je meest gerespecteerde tegenstander?
In de Nederlandse wedstrijden was dat JACK MIDDELBURG, en in de GP's was dat JON EKEROLD.

9. Hoe wist je het finacieel allemaal rond te breien want racen is een dure bezigheid?
Voor mijn WILDDAM tijd had ik veel kleine sponsoren en een enorm goede fanclub, het was toen redelijk te doen. Daarna voor het WILDDAM team van DHR. H ten DAM {r i p } gereden wat een erg fijne sponsor was. Het heeft helaas niet opgeleverd wat we er van hadden verwacht.

10. Had je met meer geld betere prestaties kunnen behalen?
Ik denk dat toen iedereen daar mee zat hoe meer hoe beter. Ja dus.

11. Wat is het meest komische wat je in de racerij meegemaakt hebt?
Toen we terug kwamen van een GP op weg naar een volgende wedstrijd reden we op de duitse autobahn, toch een beetje suf in onze bus achter het stuur na een inspannend weekend werden we s'avonds/s'nachts plotseling met hels luchthoorn geluid over de vluchstrook ingehaald door het team van BOET van DULMEN waar wij natuurlijk erg van schrokken met een lachende BOETJE denk ik achter het stuur, dit was erg comisch. Ik heb natuurlijk wel meer mee gemaakt maar dit is me altijd bijgebleven.

12. Wat was het dieptepunt tijdens je motorsport carriere?
Dat ik abrupt stopte tijdens de T T van 1981.

13. Wat was de reden om te stoppen met racen?
Toen ik eind 1979 overstapte van een eigen team naar het wilddam team is een monteur overgestapt naar een buitenlands team wat voor ons een enorme aderlating was op technisch gebied. We hebben toen in overleg met DHR. TEN DAM een 250 cc ROTAX blok aan geschaft wat ons zeer veel mechanische ellende heeft bezorgd en ik bijna geen goede wedstrijden meer reed, en ik zelf als rijder door alle ellende totaal overspannen/burn out had wat me deed besluiten te stoppen [zie vr. 14]

14. Als je terug kijkt op je motorsport carriere ben je dan tevreden of had het anders gemoeten?
Ik ben zeker niet tevreden, ik heb na die Rotax ellende overleg gehad met dhr. TEN DAM, hoe nu verder? als deze had aangeboden om weer over te stappen op een YAMAHA dan was ik zeker als de gezondheid het weer toe liet bereidt om door te gaan met de racerij. Het was zelfs de bedoeling om na afschaf van de 350 cc klasse om over te stappen naar de 500 cc klasse waar ik erg naar uit keek. dhr. TEN DAM liet me in het voor en na seizoen al veel op 500 en 750 cc motoren in het buitenland rijden om ervaring op te doen, helaas besliste dhr. TEN DAM om verder te gaan met de Rotax. Wat mijzelf betrof was dit geen goede keuze en onze samenwerking eindigde hier helaas, en dat vind ik tot de dag van vandaag nog steeds erg jammer.

15 Had je daarna nog voordeel van je bekendheid als coureur?
Neen niet erg veel. [bescheiden Fries denk ik]

16. En wat doe je nu in het dagelijks leven?
Heb momenteel mijn aow en werk nog 2 dagen in mijn oude beroep als automonteur/apk keurmeester als tijdverdrijf.

17. Hoe kijk je tegen de hedendaagse racerij aan?
Volg het nog steeds maar het is volgens mij voor veel NEDERLANDSE talenten onbetaalbaar om ergens een goed team te vinden of zelf een team opbouwen wat natuurlijk erg jammer is. ER is talent genoeg in ons kikkerlandje.

18 Heb je nog tips voor de aankomende Nederlandse talenten?
Mocht je het financieel voor elkaar hebben ga dan veel in het buitenland rijden, zo vroeg mogelijk om de nodige ervaring op te doen.

19. Als je zitting had in de Dorna en/of Irta wat zou je dan het liefst veranderen?
Maak het gehele circus wat goedkoper want het wordt langzamerhand een SPAANS onderonsje.

Klaas, bedankt voor dit interview.

Ben Looijen

Bazzer.nl